zaterdag 11 maart 2017

Groep 8 gaat op "Missie naar Mars"

INLEIDING

Groep 8 van Obs De Droomboom gaat op Missie naar Mars, een interactief en innovatief leerarrangement waarbij vakinhouden en domeinen, binnen en buiten Wetenschap & Techniek (W&T) worden verbonden met talentontwikkeling. Bekijk hiernaast ons promo-filmpje.








LEERARRANGEMENTEN IN HET BASISONDERWIJS
Het werken met leerarrangementen is een experimentele onderwijsmethode waarbij we gaan verkennen hoe we de kerndoelen bij "Oriëntatie op jezelf en de wereld" meer samenhang en betekenis kunnen geven. Dit doen we door een verbinding te leggen tussen de domeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering.  We hanteren werkvormen waarbij onderzoekend en ontwerpen leren worden gekoppeld aan formatieve assessment d.m.v. het gebruik van digitale portfolio's. Het doel hiervan is om diepgaand leren bij onze leerlingen te stimuleren waarbij ze naast het opdoen van kennis, toekomstbestendige houdingen en vaardigheden ontwikkelen. Kennis wordt niet enkel overgedragen maar wordt geborgd doordat er sprake is van vakoverschrijding in plaats van een traditionele monodisciplinaire vakbenadering. Daarnaast wordt middels een contextrijke leeromgeving (het koloniseren van Mars) betekenis gegeven aan de leersituatie.





SUBJECTIVERING D.M.V. TALENTONTWIKKELING 
Aan de hand van een vragenlijst, toegespitst op generieke vaardigheden en vaardigheden op het gebied van W&T, verkennen de leerlingen waar hun kwaliteiten en drijfveren liggen . Op basis hiervan worden groepjes geformeerd die ieder aan de slag gaan met één van de thema's: bouwkunde, energie, kleding, landschap, printing 3D, robotica, sterrenkunde, voeding of voertuigen .






KWALIFICATIE EN SOCIALISATIE M.B.V. QUESTS EN GAMIFICATION
Aan de hand van meerdere quests gaan teams van leerlingen aan de slag met het realiseren van een kolonie op Mars. Hierbij gaan ze op zoek naar de krachten en kwaliteiten van het team, stellen ze onderzoeksvragen en ontwerpvragen, wordt onderzoek uitgevoerd en gepresenteerd en ontworpen door middel van design thinking. Bij iedere quest worden de teams formatief beoordeeld door de leerkracht. Ze krijgen feedback maar ook feed forward. Dit stelt de teams in staat om een quest te herzien of tips mee te nemen naar een volgende quest. De teams verdienen hierbij XP (experience points). Het iteratieve karakter van het leerarrangement maakt dat leerlingen op een effectieve wijze leren om kritisch naar eigen werk te kijken doordat ze hun producten en opbrengsten zelf toetsen aan gestelde criteria.

               Quest 1                           Quest 2                            Quest 3

HET NIEUWE LEREN VANUIT ONDERZOEKEN EN ONTWERPEN

Leerlingen stellen een gezamenlijk doel aan de hand van de ontwerp-placemat of onderzoeks-placemat van Praxisbulletin. Deze placemats helpen de leerlingen om stapsgewijs ideeën om te zetten in concrete resultaten en onderzoeksvragen in concrete bevindingen.


  
KWALIFICATIE EN OPBRENGSTEN
Nieuwe benaderingswijzen op leren vragen om nieuwe beoordelingsmethodieken om opbrengsten vast te stellen (kwalificatie). Gedurende dit leerarrangement (LA) gaan we werken met rubrics. Rubrics zijn geschikt om een product en/of (deel)vaardigheid te beoordelen op kwaliteit en om de manier van werken te beoordelen om tot een product te komen. Een rubric is een analytische beoordelingsschaal en zegt meer dan slechts een enkel cijfer. Het maakt aan leerlingen duidelijk wat goed ging en wat minder goed ging waardoor leerlingen zichzelf nieuwe leerdoelen kunnen stellen (subjectivering & kwalificatie).
Beoordeling van opbrengsten vindt plaats met behulp van één van onderstaande rubrics die per groepje wordt ingevuld in een coachingsgesprek met de leerkracht.



Gebruikte literatuur:

Abrami, P.,C., Venkatesh, V., Meyer, E., J., & Wade, C., A. (2013). Using Electronic Portfolios to Foster Literacy and Self-Regulated Learning Skills in Elementary Students. Journal of Educational Psychology, 105(4), pp. 1188–1209. DOI: 10.1037/a0032448

Baeten, M., Dochy, F., & Struyven, K. (2008). Students’ approaches to learning and assessment preferences in a portfolio-based learning environment. Instr Sci, 36, pp. 359–374. DOI 10.1007/s11251-008-9060-y

Biesta, G. (2012). Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie. Den Haag: Boom/Lemma.

Greven, J., & Letschert, J. (2006). Kerndoelen primair onderwijs, publicatie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Den Haag: SLO.

Hatty,, J., & Timperley, H., (2007). The power of feedback. Review of Educational Research,77(1), pp. 81-112. DOI: 10.3102/003465430298487

Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge.

Ryan, R. & Deci, E. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: Classic Definitions and new directions. Contemporary Educationale Psychology 25, pp. 54-67.

Segers, M., Gijbels, D., & Thurlings, M., (2008). The relationship between students’perceptions of portfolio assessment practice and their approaches to learning. Educational studies, 34(1), pp. 35-44

Skills-platform. (2016, November). Skills voor de toekomst; een onderzoeksagenda. Opgehaald van Website van Rijsoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/11/01/skills-voor-de-toekomst-een-onderzoeksagenda

Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs: een conceptueel kader. Enschede: SLO.

Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills. San Francisco: Jossey-Bass.

Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1) pp. 166-183. DOI: 10.3102/0002831207312909

Geen opmerkingen:

Een reactie posten